Cookie beleid CKV Fiks

De website van CKV Fiks is in technisch beheer van KorfbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Bestuursbericht: Ondertussen, achter de schermen

26 april 2021 9:30

Jordy Esman

“In alle klassen zal dit voorjaar helaas geen vervolg van de veldcompetitie kunnen plaatsvinden.” De eerste zin in een schrijven dat alle verenigingen afgelopen donderdag ontvingen. Het door de overheid geschetste openingsplan biedt ruimte voor versoepelingen, waarvan de eerste ingaan op 28 april. De sport moet helaas nog even wachten, op zijn vroegst worden de eerste verruimingen op 11 mei effectief. In het bijna korfballoze seizoen 2020-2021 heeft het bestuur, gesteund door de talloze vrijwilligers van het klusteam tot events en de sponsorcommissie, niet stil gezeten. Vanuit het bestuur is er een aantal zeer belangrijke mededelingen.

Contributie 4e kwartaal

Het afgelasten van de zaalcompetitie was een Fikse tegenslag voor korfbalminnend Nederland. Gelukkig hebben we vanaf begin dit jaar de nodige trainingsuren op het veld kunnen maken. Geen zaalcompetitie betekent ook dat er door het KNKV geen bijdrage in rekening is gebracht voor de arbitrage. Daarnaast ontvingen alle korfbalverenigingen vanuit de bond een tegemoetkoming in de vorm van een korting op de wedstrijdbijdragen. Het bestuur van Fiks heeft besloten om alle spelende leden mee te laten profiteren van deze financiële meevaller. Over het vierde en laatste kwartaal van het seizoen krijgen zij géén wedstrijdbijdrage in rekening gebracht. Alle leden betalen (eind mei) zodoende alléén de verenigingscontributie van € 18,00. Dit besluit komt naast het besluit over de contributie van het vorige kwartaal, waarmee we onze leden namens de vereniging een clubfeest of gratis eind-barbecue willen aanbieden.

Kledingbijdrage volgend seizoen

Als gevolg van het beperkte trainen en het afgelasten van nagenoeg alle competities, treedt er amper gebruiksschade op aan de trainingspakken die door de vereniging ter beschikking worden gesteld. De trainingspakken stonden, na 4 jaar, op de rol om te worden vervangen. Het vervangen van de trainingspakken wordt één jaar uitgesteld, daarom wordt volgend seizoen géén kledingbijdrage in rekening gebracht voor het gebruik van het trainingspak. De bijdrage voor het gebruik van de wedstrijdshirts wordt wél gewoon doorberekend.

Statutenwijziging

Op 1 juli 2021 moeten alle (sport)verenigingen in Nederland voldoen aan de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR). De wet is bedoeld om het bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren, waarmee onder meer wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, zelfverrijking en misbruik van posities moet worden voorkomen. Bovendien moet in de statuten worden vastgelegd hoe verenigingen omgaan met situaties waarbij er, om welke reden dan ook, tijdelijk geen bestuurslid is. Om te kunnen voldoen aan de WBTR, is het nodig om de statuten van de vereniging te wijzigen. Het bestuur wil van deze gelegenheid gebruik maken om de statuten van de vereniging volledig te herzien. Dat heeft als voordeel dat de statuten daarna weer toekomstbestendig zijn, aangepast aan de moderne tijd. Met bijvoorbeeld regelingen over digitaal vergaderen en stemmen. Een voorstel voor statutenwijziging moet worden goedgekeurd door de algemene vergadering en zal in de ALV op 14 juni worden behandeld. Zet die datum alvast in de agenda, want er staan nog meer zaken op de rol om op dat moment vast te stellen. De doorlopende tekst van de nieuwe statuten is uiterlijk 14 dagen voor de algemene vergadering beschikbaar en op te vragen bij de penningmeester ([email protected]).

Huishoudelijk Reglement

Om te voorkomen dat, als gevolg van toekomstige wetgeving, de statuten op korte termijn opnieuw moeten worden gewijzigd, stelt het bestuur een Huishoudelijk Reglement op. Dit reglement, waarin de basisregels uit de statuten verder worden uitgewerkt en gedetailleerd, vormt samen met de statuten hét document waarin wordt vastgelegd wat voor Fiks en haar leden belangrijk is. Hoewel het bestuur bevoegd is om dit reglement vast te stellen, verdient het de voorkeur het Huishoudelijk Reglement de eerste keer door de algemene vergadering te laten formaliseren. Nog een reden dus om mee te beslissen en aanwezig te zijn op de ALV op 14 juni. Ook van dit document is de vast te stellen versie op te vragen bij de penningmeester, uiterlijk 14 dagen voor de algemene vergadering.

Continuïteitscommissie en vrijwilligersbeleid

Een tip van de sluier: een van de aanvullende regelingen betreft bijvoorbeeld het instellen van een (met de WBTR verplicht geworden) continuïteitscommissie. Deze commissie bestaat uit leden van de vereniging die geen plaats nemen in het bestuur, maar wél berust zijn met het nemen van beslissingen als er géén benoemde bestuurders meer zijn. Ook andere beleidspunten, zoals de formalisering van een vrijwilligersbeleid, worden besproken in de ALV op 14 juni. Wil je voorafgaand aan de ALV al meedenken over het vrijwilligersbeleid of heb je interesse in zitting nemen in de continuïteitscommissie, meldt je dan bij het secretariaat ([email protected]).

Sociale veiligheid

Onder leiding van onze vertrouwenspersonen is een werkgroep van (ouders van) leden geformeerd. De werkgroep heeft als doel ons beleid rondom sociale veiligheid te herijken en formaliseren.

Een heleboel veranderingen op het gebied van structuur en beleid dus, om er voor te zorgen dat Fiks een gezonde, stabiele en veilige omgeving blijft voor al onze leden. Samen op naar 100 jaar Fiks (in 2027)!

Delen

Lees meer over:
Voorwoord

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!